Giver det altid mening at indtage BCAA-tilskud?

Giver det altid mening at indtage BCAA-tilskud?

Du er næppe i tvivl om, at du kan finde mange kosttilskud på det danske marked. Derfor er du sandsynligvis heller ikke i tvivl om, at det ikke er dem alle, der er essentielle for netop dig.

Derfor handler det om at finde ud af, hvilke af de mange kosttilskud, der giver mening for dig. Hvis du styrketræner, er det noget helt andre kosttilskud, der er relevante, end hvis du eksempelvis træner op til et halvmaraton.

Er det styrketræning, der har dit fokus, er BCAA-tilskud et af de tilskud, der er værd at overveje. Det er nemlig et tilskud, der indeholder essentielle aminosyrer, der har indflydelse på muskelvæksten.

Hvad er BCAA?

BCAA er en forkortelse, der på dansk betyder forgrenede aminosyrer. Samlet findes der 20 forskellige aminosyrer, hvoraf otte af dem er essentielle. Derfor skal de indtages via din kost. Ud af de otte essentielle aminosyrer, er der tre af dem, der er forgrenede aminosyrer.

Disse tre aminosyrer er henholdsvis leucin, isoleucin og valin. Disse aminosyrer er vigtige for alle, men de er dog især vigtige for folk, der træner med vægte, da de udgør en vital del af de essentielle aminosyrer, som indgår i muskelprotein.

Hvordan virker BCAA?

BCAA-aminosyrerne virker reelt set på samme vis som alle andre aminosyrer. De bliver brugt som en del af kroppens proteinsynteseapparat, hvor de bruges til at danne enzymer, hormoner, nyt væv m.m.

Når det kommer til styrketræning, indgår BCAA derfor i opbygningen af ny muskelmasse. Hvad der er særligt interessant ved leucin, isoleucin og valin er, at de bryster sig af en meget kraftig anti-katabolsk effekt.

Hvad det betyder er, at folk, der indtager BCAA, har en tendens til at opleve mindre muskelømhed og hurtigere restitution. Det er naturligvis ensbetydende med, at man i sidste ende også opnår bedre resultater rent muskelmassemæssigt.

Det skyldes, at de forgrenede aminosyrer ganske enkelt udgør så stor en del af den menneskelige muskelmasse, som de gør. Er du seriøs i forhold til din styrketræning, er det derfor oplagt, at du indtager et tilskud med BCAA.

Men giver det mening for alle at indtage BCAA-tilskud?

Som angivet herover, er det kun i tilfælde af, at du er seriøs i forhold til din styrketræning, at det giver mening at indtage et BCAA-tilskud. Hvis ikke du styrketræner, er det næppe et kosttilskud, der vil give mening for dig.

Hvis du i højere grad er motionist eller slet ikke træner, giver det ikke meget mening for dig at indtage et BCAA-tilskud. Derfor er det ikke et tilskud for alle, og du skal selvfølgelig kun indtage det, hvis du rent faktisk er sikker på, at det er noget, der giver mening for dig.

Er du i tvivl om dette, så er det en god idé at læse mere om BCAA, så du har en bedre forståelse at vurdere ud fra. Hvis du har et ønske om at gøre dette, så kan du klikke dig ind på https://liftmore.dk/bcaa/, hvor du lige netop kan læse mere om BCAA og aminosyrer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *